Maniheizm’de gökyüzüne yükseliş -miraç
Maniheizm’de gökyüzüne yükseliş -miraç
Maniheizm
Mani dini ya
da Maniheizm, 3. yüzyılda Pers İmparatorluğu içinde, Mani tarafından kurulan ve
kısa sürede hızla büyük bir coğrafyaya yayılan bir din. Kutsal kitapları Arzhang'dır. Mani dini en parlak dönemini
8. yüzyılda Uygur Devleti'nin millî dini olarak ilan edilmesi ile yaşamıştır (Vikipedi)
Mani 216
yılında Güney Mezopotamya’da doğdu. Ailesinin heterodoks hıristiyan mezhebi
Elkesai’ya bağlı olması, içinde yetiştiği ortam ve Maniheizm’deki hıristiyan
unsurlarının kaynağı hakkında bir fikir vermektedir. Kaynaklarda on iki yaşında
iken Mani’ye bir meleğin göründüğü, yirmi dört yaşına geldiğinde “ikizi” (Tavm)
adını verdiği bu melekten aldığı öğretiler doğrultusunda yeni dini yaymaya
başladığı belirtilmektedir. Sâsânî Kralı I. Şâpûr zamanında Mani’nin hareketine
müsamaha gösterilmiş ve bu sayede Mani başta İran olmak üzere çeşitli
bölgelerde dinini yayma fırsatı bulmuştur. Kral I. Behram’ın son günlerine
kadar süren bu olumlu hava, imparatorluğun Mecûsî başrahibi Kartir’in
öncülüğünde Maniheistler’e karşı yoğun bir sindirme kampanyası başlatılması
neticesinde sona ermiştir. Yakalanıp zindana atılan Mani, 276’da öldürülmüştür.
Mani’nin
öğrencileri onun misyonunu devam ettirmiş, Mani’yi Mecûsîler’e “Zerdüşt’ün
mânevî oğlu,” Budistler’e “geleceğin Buda’sı” (Maitraya) ve hıristiyanlara
“Faraklit” şeklinde anlatmışlardır.
Mezopotamya
ve İran’ın VII. yüzyılda Müslümanlar tarafından fethedilmesiyle Maniheistler’e
zimmîlik statüsü tanınmış ve Abbâsî döneminde olduğu gibi bazı zamanlarda
konulan yaptırımlar dışında genelde dinî açıdan müsamaha gösterilmiştir (Şinasi Gündüz).
Maniheizm’de
miraç
Gnostik
geleneğin hâkim olduğu Maniheizm’de de semavî âlemlere yükseliş tasavvuru
oldukça önemlidir. Bunun en önemli nedeni maddi âlemde tutsak olan ruhun ancak
tanrısal âleme tekrar yükselmesiyle bu tutsaklıktan kurtulabileceği düşüncesidir.
Maniheist düşünceye göre yeryüzü hayatının sonunda, iyi hayat sürmüş bir ruh
gezegensel semalar yoluyla ilâhî âleme ulaşırlar. İlahi âleme ulaşmada ay,
güneş ve Samanyolu geçilecek olan çeşitli semavî
katmanları oluşturur.
Mani'nin
kendisinin de aya kadar yükseldiği ve kendisine tabi olanları gözetlemek için
orada beklediği ifade edilir. Ancak bu yükselişlerin hepsi de ölüm sonrası ruhun
yükselişi kategorisine girmektedir.
Bunların
dışında Maniheist gelenekte miraç
motifi içerisinde değerlendirilebilecek yükseliş tasavvurları da mevcuttur. Örneğin
bu tasavvurlardan birisi Mani'nin kendisiyle ilgilidir. Tarihçi Mirhond'a göre
Mani, resimli eseri Ardahang'ı ilâhî
âlemlere yaptığı bir seyahat esnasında elde etmiştir. Rivayete gere Mani tek
girişi olan bir mağaranın bulunduğu bir dağa gelir. Mağaranın girişinde
taraftarlarına "ben göğe yükseleceğim ve gök mekânlarında kalışım bir yıl
sürecek. Bir yıl sonra gökten yeryüzüne gelerek size Tanrı'dan haberler
getireceğim" der. Sonra o, mağaraya girerek gözden kaybolur. Bir yıl sonra
halk semavî âlemlere yaptığı seyahatinden dönecek olan Mani'yi karşılamak üzere
mağaranın girişine koştuğunda orada, elinde Ardahang'ı oluşturan resimli
tabloları tutan Mani'yi görür. Mani onlara, "benim peygamberliğimin
mucizesi ve delili olarak bunları gökten size getirdim" der. Tarihçi Mirhond
bu olayda, aslında Mani'nin mağaraya gizlice bir yıllık yiyecek sakladığını,
içeride bir yıl boyunca bu resimli kitapları oluşturduğunu ve bir yıl sonra da
halka, semavî âlemlerde Tanrı'dan bu kitabı alarak yeryüzüne getirdiğini söylediğini
iddia eder. Aynca Köln Mani Kodeksinde bulunan bir ifadede de Mani Tanrı'nın
kendisini insanlar arasından çekip çıkardığını ve kendisine âlemlerin sırlarını
vahyettiğini söyler.
Maniheist
metinlerden Köln Kodeksinde çeşitli Kitabı Mukaddes şahsiyetlerinin ilâhî
âlemlere yükselişleri ile ilgili bilgiler, Apokaliptik eserlerden alıntılar
halinde anlatılır. Buna göre örneğin Hz. Âdem bir melek tarafından alınarak yüce
âlemlere götürülür. O, yeryüzünü ve melekut âlemini geçer; semavî âlemlerde
kendisine Tanrı'nın bir çok sırrı vahyedilir. Köln Kodeksine göre semavî
âlemlere yükselen bir başka kişi Şifin oğlu Enüş'tür (Enok-Hanok?). Enüş sema,
yeryüzü, varlıklar ve var oluşun nedeni gibi konularda düşünerek çölde
dolaşırken kendisine bir melek (Yüce Ruh) gelir; onu alarak yüce âlemlere doğru
seyahat ettirir. Seyahati esnasında ona pek çok harikulade hal gösterilir. O, birçok
âlemi, melekleri ve bilmediği diğer şeyleri görür. Sonra gizli sır ve öğretiler
bronz tabletler üzerine ona yazdırılır. Kendisinden bunları açıklıkla yazması ve
diğer insanlara tebliğ etmesi istenir.
Şem'in
yükselişi de Köln Kodeksinde anlatılmaktadır. Şem, var olan şeylerle ilgili
düşünüp dururken aniden kendisine bir melek (Yüce Ruh) gelir ve onu alarak yüce
âlemlere çıkarır. En yüce âlemde o, muhteşem bir taht odası görür. Kudretli bir
melek bunun yanında dikilmektedir. Onun yüzü güneşten daha parlaktır. Şem,
bitkin bir halde yere yığılır. Taht odasından bir ses gelerek onu sağ elinden
tutup kaldırır ve ona hayat nefesini üfler.
Köln
Kodeksinde Enok-Hanok-İdris'in
semavî âlemlere seyahati de ele alınır.
Buna göre İdris, bir seferinde semadan inerek kendisine yaklaşmakta olan
bir şey görür. İdris, dualar
okumaya ve ağlamaya başlar. Sonra yedi melek semadan inerek önünde dururlar. Korkudan
İdris'in dizleri titremekte ve birbirine çarpmaktadır. Meleklerden birisi olan
Mikail, inançlı kişilerin ülkesiyle inançsızların ülkesinin nereler olduğunu
göstermek üzere kendisine geldiklerini söyler. Sonra melekler İdris'i bir rüzgâr arabasına oturtur
ve onu semanın sonuna kadar götürürler. İdris çeşitli âlemleri, ölüm ülkesini,
karanlık ve ateş âlemlerini geçer. Bunlardan sonra o, muhteşem parlaklık
içerisinde olan nur âlemine götürülür. İdris her şeyi dikkatle izler ve
meleklere çeşitli sorular sorar. Meleklerin verdikleri cevapları ise yeryüzünde
insanlara tebliğ etmek üzere yazar.
Maniheist
Köln Kodeksi yazarı, ayrıca Yeni Ahit'te bulunan Pavlos'un bazı sözlerinden (Gal.
1:1,11-12 ve 2 Kor. 12:1-5) yola çıkarak Pavlos'un da üçüncü semaya çıkarıldığı
ve cennete götürüldüğünden bahseder. Buna göre Pavlos yükseltildiği bu ilâhî
âlemde çeşitli vahiyler almıştır.
Kaynaklar:
- Widengren, Mani und der
Manichaismus
- The Cologne Mani Codex
Şaman'ın alemler arası yolculuğu - Axis Mundi -miraç
https://fethidemir.blogspot.com/2019/01/samann-alemler-aras-yolculugu-axis-mundi.html
Mezopotamya ve Sabiilerde gökyüzüne yükselme -miraç
https://fethidemir.blogspot.com/2019/07/mezopotamya-ve-sabiilerde-gokyuzune.html
Pavlos’un on kat semaya seyahati -miraç
https://fethidemir.blogspot.com/2019/07/pavlosun-on-kat-semaya-seyahati-mirac.html
Yakup'un merdiveni -miraç
https://fethidemir.blogspot.com/2019/07/yakupun-merdiveni-mirac.html
Post a Comment