DİNİN BAŞLANGIÇ TEORİLERİ
DİNİN BAŞLANGIÇ TEORİLERİ
Dinin herkes için geçerli bir tanımı yapılabilir mi? Dinin
başlangıcını ve gelişim evrelerini açıklamaya çalışan etnolojik kuramların başlıcalarını
nelerdir?
Herkes
tarafından kabul edilecek geçerli bir din tanımı yapmanın güçlüğü ortadadır.
Şimdiye dek yüzü aşkın din tanımı yapılmıştır. Bunların hepsi de en doğru tanım
olmak iddiasındadır. Hayatın çok geniş bir alanını kapsayan dinin ve dinsel
yaşantının ana ögelerini göz önünde bulundurarak bir tanım yapmak gerekirse: “İnsanın, duygusal ya da bilinçli olarak
bağlı bulunduğu birtakım doğaüstü kudretlere ya da varlıklara inanmasına ve
bunlara ibadet etmesine din” denir.
Dinin
başlangıcını ve gelişme basamaklarını açıklamaya çalışan etnolojik kuramların başlıcaları;
animizm, dinamizm ve ur-monoteizm'dir.
Animizm (ruhculuk) kavramına
göre, ilkel insan düş, birsam, ateşli hastalık, sanrı, ölüm vb. gibi psikolojik
ve fizyolojik yaşantılar sonucu bedeni terk eden bir ruh kavramına varmıştır.
Bedenden ayrı tasarımlanan bu canlılık ilkesinin zamanla hayvanlara, bitkilere,
nesnelere de uygulanması sonucu animatizm (doğacılık ya da doğayı canlandırma)
inancı doğmuş; giderek monizm'e (ölüler ve atalar ibadeti), fetişizm'e,
politeizm’e (çok tanrıcılık) ve en sonunda da monoteizm'e (tek tanrıcılık)
geçilmiştir. Bu kuram, evrimci
İngiliz Etnoloğu E. B. Tylor tarafından ortaya atılmıştır.
Bu kuram bugün artık geçerli sayılmamaktadır.
Dinin
başlangıcını açıklamayı deneyen ikinci önemli kuram dinamizm'dir. Bu kurama göre, dinin başlangıcı
sırlı, kişisel olmayan bir “güç”
tasarımında saklıdır. Preanimizm (ruhçuluk öncesi) de denilen bu kuramın
üzerinde durduğu “güç”
inancı zamanla nesneleştirilmiş ve kişileştirilmiştir. Kuramı ortaya atan R.
R. M a r e t ’e göre, dinamizm inancı insanları ilkin büyüsel pratikleri uygulamaya
götürmüş; bu pratiklerden din gelişmiş, büyülü sözlerden de dualar doğmuştur.
Bunlara ters düşen
üçüncü etnolojik kuram ur-monoteizm’dir
(en eski tek tanrıcılık). Bu kurama göre, dinin gerçek kaynağı animizm ve
dinamizm inancında yatmayıp, bugün de kimi ilkellerde görülen bir “ilk
yaratıcı “ inancından doğmuştur. P. W. S
c h m i d t, bu fikri geçerli kılmak için durup dinlenmeksizin çalışmış, “Tanrı
Fikrinin Kökeni” adlı 12 ciltlik bir yapıt yayımlamıştır.
S c h m i d t’e göre, “tek bir tanrı “ya
inanma dinin başlangıcıdır. Fakat bu inanç zamanla bozulmuş ve yerini büyüsel
pratikler ve politeizm almıştır. Bu durum İsa’nın ortaya çıkışına kadar sürmüştür.
S c h m i d.t, bugün çok aşağı kültür basamaklarında bulunan Pigmeler, Buşmanlar,
Güney-Doğu Avustralya ve Ateş Toprağı yerlileri gibi “en
eski” halklarda görülen “tek
bir tanrı” inancı ile gelişmiş dinlerin kutsal
kitaplarındaki kimi sözleri görüşüne
dayanak yapmaktadır. Bu kuram da birçok yanlarıyla eleştiriye uğramıştır.
Dinin
başlangıcını açıklama denemesine, yukarıdakilerden başka bilginler de
girişmişlerdir. Önemlilerini şöyle sıralayabiliriz:
A. C o m t e, 1830
Fetişizm
– Politeizm - Monoteizm.
J. L u b b o c k, 1870
Ateizm
(dinsizlik) - Fetişizm – Totemizm – Şamanizm – Antropomorfizm -
Yaratıcı
Tek Tanrı İnancı.
H. S p e n c e r , 1876
Manizm
(Oluler ve atalar ibadeti) – Fetişizm - Hayvanlara, bitkilere ve doğaya tapma –
İlahlara
inanma.
R. S m i t h , 1885
Dinin
ilk bicimi totemciliktir.
J. G. F r a z e r , 1890
Bütün
dinlerin kaynağı büyüdür.
A. L a n g, 1898, 1909
Başlangıçta
Tylor'un animistik kuramının ateşli bir savunucusu olan Lang, sonradan
kendi araştırmalarına dayanarak şu evreleri öne sürmüştür: Animizmden önceki “Yaratıcı
Tanrı Baba” inancı - Animizm ve bozulmuş diğer din
biçimleri.
K.
B e t h, 1914
Büyü
ve din öncesi dönem - Kişisel olmayan bir kudrete inanma - Din ve büyü.
N.
S ö d e r b l o m , 1916
Mana
inancı – Animizm - yüce Tanrı.
R.
P e t t e z o n i , 1922
Mitik
öncesi dönem - Politeizm Monoteizm.
R.
Th u r n v o a l d , 1951
Therionizm
(Hayvan inancı) - Totemizm - Animizm, dev inancı ve tanrılaştırma -
Yüce Tanrı
inancı - Politeizm Dinsel gerçeklerin felsefi acıdan algılanması.
Dinin
başlangıcı sorunu bugüne dek henüz herkesin kabulleneceği bir çözüme
kavuşturulamamıştır.
https://fethidemir.blogspot.com/2019/01/ilk-dinler-animizm-dinamizm-totemizm.html
https://fethidemir.blogspot.com/2020/06/tas-caginda-din-yontmatas.html
Taş çağında din (Orta ve yenitaş) - 2
Post a Comment