İbrahim’in misafirlerinin ayağı
İbrahim’in misafirlerinin ayağı
Orijinali
İbranice veya Aramice olan The Testament of Abraham adlı
Yahudilerin apokrif (*) eserinin, sadece
Yunanca çevirisinin mevcudiyeti kalabilmiştir. Bu hikâyenin kısa ve uzun olmak
üzere iki versiyonu bulunmaktadır. Hikayenin daha uzun olan versiyonunun, daha
ilginç olduğu ve orijinalliği daha iyi koruduğu yönünde ifadeler bulunmaktadır.
Yazılış tarihi kesin olarak bilinmemekle birlikte bu eser, çoğunlukla miladi I.
yüzyıl (B. J. Bamberger, “Abraham, Testament of”) veya II. yüzyıl (“Abraham, Testament of”, The
Oxford Dıctionary of The Christian Church) olarak tarihlenmiştir.
Öğretici ve eğlendirici
olarak sunulan bu hikaye, Abraham’ın son günleri hakkında bilgiler vermektedir.
Abraham’ın son günleri yaklaştığında Tanrı, Abraham’ın özel önemi sebebiyle
dostuna ölümünü haber vermek ve vasiyetini hazırlaması için baş melek Mikail’i
gönderir. Mikail’in, Abraham’a sıradan bir yolcu gibi görülmesiyle, Misafirperver
Abraham O’nu ağırlamak için evine davet eder. Eve giderlerken ağaçların ağladığını
ve gözyaşı damlaları döktüğünü gören Abraham endişelenir. Misafirine yemek
ikram eder, melek Tanrı’nın izniyle yer.
Geceleyin herkes odasında uyurken İshak’a rüyasında Mikail’in kimliği ve görevi gösterilir. Kalkıp babasının yanına gider ve birlikte ağlaşırlar, sesi duyan Sara ne olduğunu anlamak için gelir ve o sırada Mikail’in çocuk müjdesi vermek için gelen kişilerden biri olduğunu hatırlar. Fakat meleğin yemek yemesine şaşıran Abraham misafirin ayaklarını yıkarken dümdüz farklı bir ayağa sahip olduğunu hatırlar (Louis Ginzberg, “Abraham, Testament of”).
Geceleyin herkes odasında uyurken İshak’a rüyasında Mikail’in kimliği ve görevi gösterilir. Kalkıp babasının yanına gider ve birlikte ağlaşırlar, sesi duyan Sara ne olduğunu anlamak için gelir ve o sırada Mikail’in çocuk müjdesi vermek için gelen kişilerden biri olduğunu hatırlar. Fakat meleğin yemek yemesine şaşıran Abraham misafirin ayaklarını yıkarken dümdüz farklı bir ayağa sahip olduğunu hatırlar (Louis Ginzberg, “Abraham, Testament of”).
İlk başta Abraham
Mikail’e uymayı reddeder, fakat daha sonra Tanrı’nın, Abraham’a yeryüzünü ve
gökleri yani tüm dünyayı kapsayan gezi izni vermesiyle Abraham durumu kabul
eder. Tanrı Mikail’e Abraham’ın isteklerini yerine getirmesini emretmiştir ve
yeryüzü gezisi boyunca birçok günahkâr insan görürler. Abraham günahkârların
ölmesini ister ve ölürler. Günahsız Abraham’ın bütün insan soyunu yok edeceğinden
endişelenen Tanrı, belki günahkârların doğruya dönebileceği ihtimalini hatırlatıp,
Patrik’e göklere çıkmasını, adil süreci görmesini, merhameti öğrenmesini ister.
Abraham Mikail’in eşlik ettiği gezisinde iyiler için dar ve günahkârlar için
geniş olmak üzere iki kapı görür. Adalet terazisinde doğru işleri ile günahları
eşit olan ruhları gören Abraham onlar için dua eder ve duası kabul olur. Şefaat
etmesiyle ruhların kurtuluşa erebileceğini anlayan Abraham, daha önce kınadığı
günahkârlar için üzülür ve onlar için de şefaat edebilmeyi diler. Onlara hayat
geri verilir. Göklerdeki mahkeme ve gidilecek yerlere şahit olan Abraham, çok
sabırlı olan Tanrı’nın merhametini öğrenmiş olur. Mikail yeryüzüne dönmek için
ona eşlik eder ve tekrar ondan vasiyetini hazırlamasını ister. Yine Abraham’ın
ölümü reddetmesiyle Tanrı ona ölümü gönderir.
Ölüm meleği kılık
değiştirerek Patrik’in itirazına rağmen uykuda iken Abraham’ın ruhunu alır,
böylece Abraham vasiyetini de yapamamıştır(George W. E. Nickelsburg, Jewish
Literature Between The Bible and The Mishnah, s. 248-253).
Aslında daha
birçok detaya sahip olduğu görülen İbrahim’in Vasiyeti hikâyesinde,
Abraham ölümünden önce bazı ilahi sırlara vakıf olmuş ve gökyüzüne yükselmiştir.
Özetle hikâye; ölüm problemi, doğru ve yanlış davranışların Tanrının mahkemesindeki
durumu konularını merkeze alır. Bu metinde öldükten sonra mahkemenin nasıl
olacağının yanı sıra görevli melekler, mizan, amel defteri, şefaat, mükafat ve
ceza konularına da değinilmiştir.
Bununla birlikte kitap ölümün zorunluluğuna ve diğer yandan evrensel olarak insanın ölümden korkusuna ve ondan nefret edişine sempatik bir dille dikkat çeker. Yazar sözü edilen durumları Abraham figüründe kullanarak, Abraham’ın doğruluğunun bile onu ölümden kurtarmadığına vurgu yapmıştır (İsmail Taşpınar, Duvarın Öteki Yüzü, s. 142-143).
Bununla birlikte kitap ölümün zorunluluğuna ve diğer yandan evrensel olarak insanın ölümden korkusuna ve ondan nefret edişine sempatik bir dille dikkat çeker. Yazar sözü edilen durumları Abraham figüründe kullanarak, Abraham’ın doğruluğunun bile onu ölümden kurtarmadığına vurgu yapmıştır (İsmail Taşpınar, Duvarın Öteki Yüzü, s. 142-143).
-------------------------------------------------------
Post a Comment